2009年11月8日

迫害と基督教 大正4年2月10日 内村鑑三『聖書之研究』176号

 此一事は確実(たしか)である、
 即ち、何人たりと雖(いえど)も、縦令(たとへ)大英国の大僧正(そうじょう)と雖も、貴き聖名(みな)の故に迫害を其身に受くることなくして、キリストの誰なりし乎(か)、又基督教の何たる乎を知ることは出来ない、
 実(まこと)に迫害は基督教を解せんがための惟一の鍵である、之に由らずして、縦令(たとへ)大英国の大僧正と雖も、彼の有するすべての神学上の博識と教会政治上の手腕とを以てするも、キリストの誰なりし乎、基督教の何たる乎を知り且つ了(さと)ることは出来ない、
 実(まこと)に吾人(ごじん)は斯(こ)う言ふて誤らないであらう、即ち、曾(かつ)て一回も其信仰の故を以て迫害せられしことなき人は、彼の肩書は何であれ、彼の教職、学位、官職の何たるに拘(かか)はらず、其人は決して基督信者に非ずと。



PERSECUTION AND CHRISTIANITY

This one fact is certain, that no man, not even the Archbishop of Canterbury, can know who Christ was and what Christianity is, without experiencing in his body, persecution for His name’s sake. Persecution is the key to Christianity. Without it, not even the Archbishop of Canterbury, with all his erudition in theology and wisdom in church-government, can know and understand who Christ was and what Christianity is. We might almost say, that a man who was never persecuted for his Christian faith, whatever be his titles, and ecclesiastical and academic and political honours, is no Christian at all.

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